Képzéseink ajánlói
Tisztelt Szülők, Gondviselők! Kedves Felvételiző Diákok!
A központi írásbeli vizsgát követően a felvételi eljárás második részében a diákok jelentkeznek az egyes középiskolákba, azok képzési helyeire.
A választást megkönnyítendő, készítettünk minden képzési profilunkról egy-egy rövid leírást, ajánlót, mellyel segíteni szeretnénk a diákok, szülők választását.
Hat évfolyamos képzésünk:
Négy évfolyamos képzéseink:
- Gazdasági irányultság
- Digitális kultúra irányultság
- Haladó angol irányultság
- Kezdő német irányultság
Hat évfolyamos képzés: Humán irányultság
9. osztálytól a hatosztályos gimnazisták emelt óraszámban tanulhatják a humán tantárgyak közül a magyart és a történelmet.
A csoportbontás több képesség kiemelt fejlesztését teszi lehetővé, ilyen többek között a kommunikációs, a műértelmezési, a szövegértési, illetve a szövegalkotási képesség. Ezek mellett fontos az irodalmi ízlés fejlesztése, ezért több könyvbemutatót is tartanak a diákok, melyekkel formálhatják egymás olvasási szokásait. A Versműhely-feladatok a költői vénával rendelkező diákok számára adnak lehetőséget az önkifejezésre. Irodalmi, történelmi, kultúrtörténeti érdekességeket többször projektek, illetve prezentációs kiselőadások formájában dolgozhat fel a csoport.
A történelem és a magyar kötelező érettségi tárgyak, tehát az érdeklődő diákok több tényanyag és összefüggés ismeretében készülhetnek a 12.év végi megmérettetésre. Aki ezekből a tantárgyakból szeretne emelt szinten érettségizni, azoknak mindenképp érdemes a humán csoportot választania.
Diákok véleménye a humán irányultságról:
„Sok új és érdekes dolgot tudunk meg történelemből és irodalomból is. Fogalmazni, következtetni is jobban tudunk már, mint az előző években.”
„Azért jó, hogy humánra járunk, mert sokkal több érdekesség kerül elő, ami emberileg is fejleszt bennünket.”
„A humán tagozat azért jó, mert elmélyíthetjük tudásunkat az emberiség történelmében és a magyar nyelvben. Ezek az alapvető műveltség részei.”
Hat évfolyamos képzés: reál irányultság
Miért pont a reál?!
- • Magasabb óraszámú és emelt szintű tananyag feldolgozásával készülünk az emelt
- érettségire.
- • Segítséget kapunk a természettudományos tárgyak könnyebb feldolgozásához,
- elsajátításához, a matematikai formulák gyakorlati szintű alkalmazásához.
- • Versenyezhetsz matematika, biológia, kémia, informatika és fizika tantárgyakból.
- • Nagyobb esélyed lesz a természettudományos területen levő továbbtanuláshoz, ahol
- felvételi követelmény az emelt szintű érettségi.
- • Azoknak ajánljuk, akik továbbtanulási szándékában a matematikával, valamint
- természettudományos tantárgyakkal kapcsolatos tervek szerepelnek, vagy csak
- egyszerűen szeretik, érdeklődnek ezek iránt.
- • A magasabb számú matematika óra segíti a többi tantárgy összefüggéseinek feltárását.
Négy évfolyamos képzés: gazdasági irányultság
A gazdasági osztály célja a pénzügyi, gazdasági ismeretek bővítése, a pénzügyi viselkedéskultúra formálása, a pénzügyi tudatosság kialakítása. Ennek elősegítésére a következő tanórán kívüli programokban is részt vesznek a diákok.
Diákvállalkozási program
A gazdasági osztályba járó tanulók részt vesznek egy diákvállalkozási programban. A diákvállalkozások valódi termékeket készítenek és értékesítenek, amelynek célja, hogy a diákok betekintést nyerjenek a vállalkozások világába, hogy vállalkozóként, alkalmazottként is gondolják át, ismerjék meg a gazdaság e fontos szereplőinek tevékenységét. Ismerjék meg a vállalkozók áldozatos, kockázatos és leleményes munkáját, becsüljék a tisztességes, felelős vállalkozói magatartást.
Vállalatlátogatási program
A vállalatlátogatási program során számos kis és nagyvállalat működésébe nyerhetnek betekintést. Jártunk többek közt a Mercedes-Benz, Törley, Márka, Eisberg, Wellis, OBO Bettermann cégeknél gyárlátogatáson. A célunk, hogy a diákok elsősorban munkavállalóként, de részben munkaadóként is megismerjék a munkaerőpiacra való kilépés alapszabályait. Legyenek tisztában a munkavállalói, a munkaadói szerepekkel, a szerepből adódó felelősséggel és kötelezettségekkel. Ismerjenek alkalmazottakat és munkaadókat, vállalkozókat, akik személyén és munkáján keresztül meg tudják érteni az alkalmazotti, munkaadói és a vállalkozói létet, magatartást, a vállalatok, szervezetek szerepét a gazdaságban.
Gazdasági-pénzügyi tréningek
OTP Fáy András Alapítvány partneriskolájaként a diákjaink minden évben részt vesznek 1-1 egész napos pénzügyi, gazdasági tréningen a budapesti OTP Fáy Oktatási és Innovációs Központjában. A program célja, hogy az általános műveltség szintjén megjelenő gazdálkodási és pénzügyi ismereteket és a kapcsolódó sajátos kompetenciákat fejlessze, ezek segítségével járuljon hozzá a tanulók személyiségének fejlődéséhez és aktív, tudatos, felkészült állampolgárrá válásukhoz. A gazdaság és pénz világának ismerete nélkülözhetetlen a tanulók sikeres társadalmi, gazdasági szerepvállalásához, felnőtt életük eredményességét biztosító gazdasági jellegű döntések meghozatalához, a változó környezethez való alkalmazkodási készségük formálásához, korunk súlyos problémáira választ kereső felelős magatartásukhoz. A 12.a gazdasági osztályba járó diákjaink írták:
„Megtanultam a diákvállalkozás során, hogyan kezdhetek saját vállalkozásba, amit a való életben is tudok kamatoztatni.”
„ Sok izgalmas céget látogattunk meg, megnézhettük hogyan működik egy vállalat belülről, hogyan készülnek az egyes termékek és még meg is kóstolhattuk.”
„Az OTP tréningjei interaktívak, gyakorlatiasak voltak, ahol hasznos tudást kaptunk és még szendvicsebédet is.”
A gazdasági tantárgyak oktatásának eredményeképpen a diákok megértik a társadalom működését átszövő gazdasági folyamatokat, azok hatásait saját életükre, megtanulják kezelni azokat a gazdasági, pénzügyi helyzeteket, amelyek befolyásolják életüket, megértik a kockázatok kezelésének fontosságát, s mindezek által hatékonyabban tudnak eligazodni a tömegében érkező pénzügyi ajánlatok között. A gazdasági tantárgyaknak fontos szerepe van abban is, hogy a diákok tudatos fogyasztókká váljanak, képesek legyenek döntéseik előtti mérlegelésre, ismerjék fel a döntéseikkel járó kockázatokat.
Gazdasági ismeretek érettségi vizsga
A diákok 11-12. évfolyamon érettségi felkészítő foglalkozás keretében sajátíthatják el az érettségi vizsga követelményeit. A tantárgy érettségi vizsgája sajátos. Írásbeli helyett egy projektmunkát kell elkészíteni a diákoknak. Ennek során számos gyakorlati tapasztalatot szereznek önállóan, hiszen a kiválasztott téma alapján fel kell venniük a kapcsolatot egy működő vállalkozással, vagy piackutatást kell végezniük, vagy meg kell tervezniük saját önálló vállalkozásukat stb.
Sokan 5. érettségi tárgyként emelt szinten vizsgáznak szép eredményekkel, ami hozzásegíti őket ahhoz, hogy tanulmányaikat gazdasági jellegű képzés keretében folytathassák a felsőoktatásban. Természetesen arra is van lehetőség, hogy középszinten érettségizzenek. Az alapórákon és a felkészítő órákon szerzett tudás azok számára is hasznos, akik végül nem ilyen irányban tanulnak tovább.
Négy évfolyamos képzés: digitális kultúra irányultság
Iskolánkban a 20024/25-ös tanévtől működik a digitális kultúra tagozat, egy fél osztályban, azaz 15-16 tanulót tudunk beiskolázni ebben a képzési formában.
A digitális kultúra tagozatosok emelt szintű képzésben vesznek részt, 9-11. évfolyamon heti 4- 2-4 órában tanulják a tantárgyat, a 11. osztály végén egy próbaérettségi után középszintű érettségit tehetnek, majd, aki szeretné, fakultációs foglalkozásként folytatja a tanulmányait a 12. évfolyamon, és az év végén emelt szintű vizsgát tehet.
Tagozatunk célja, hogy a diákok tanulmányaik során korszerű, egyetemi tanulmányaikat megalapozó tudásra tegyenek szert, illetve munkába állásuk során biztonsággal használják az informatikai eszközöket. A tananyagon belül különösen nagy hangsúlyt fektetünk az algoritmizálás és a programozás témakörre, a diákok részletesen megtanulják a fejlesztői környezetek használatát, a Python programozásinyelvet, valamint a HTML és CSS leírónyelveket, megismerkednek az adatbázisok, az SQL nyelv használatával, szövegszerkesztő és grafikai programokkal.
A legtehetségesebb diákokat indítjuk különböző országos versenyeken, amelyeken rendszerint jó eredményeket érnek el.
A digitális kultúra tantárgy oktatása 2 szaktanteremben zajlik, összesen 36 modern számítógépen. Beiratkozáskor minden diákunk személyre szóló felhasználói profilt kap, ez iskolai e-mail címet és tárhelyet is magában foglal, amelyek természetesen otthonról is elérhetőek. Ezzel a fiókkal az iskola tanulói ingyenes szolgáltatásokhoz és szoftverekhez férhetnek hozzá. A 2023-tól bevezetésre került új felsőoktatási pontszámítási rendszerben számos egyetem, így a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint az Óbudai Egyetem is pluszpontokat ad a digitális kultúrából érettségizőknek digitális kompetencia jogcímen. Ez a lehetőség nem csak az informatikai szakokra jelentkezőkre vonatkozik, és az esetleges emelt szintű vizsgáért járó pluszpontokon felül értendő. Így digitális kultúrából érettségizni különösen megéri, hiszen több pont jár érte, mint más tárgyakért
Négy évfolyamos képzés: haladó angol irányultság
Fedezd fel az angol nyelv világát a Bolyai János Gimnáziumban!
Szeretnéd magabiztosan használni az angolt a mindennapokban és a jövőbeni tanulmányaid során? A Bolyai János Gimnázium angol nyelvi tagozata tökéletes választás számodra!
- Heti 5 angolóra – intenzív nyelvtanulás, hogy gyorsan fejlődj!
- Kommunikációközpontú oktatás – beszéd, hallásértés és interaktív feladatok.
- Izgalmas projektek és versenyek – próbáld ki magad valódi kihívásokban!
- Változatos programok angol nyelven – előadások és színházlátogatások szervezése.
- LanguageCert nyelvvizsgahely – felkészülhetsz és helyben vizsgázhatsz B2 és C1 szinten!
Ha szereted a nyelveket és szeretnél egy családias, inspiráló közösség tagja lenni, válaszd az angol tagozatot! Várunk szeretettel a 9.c osztályban!
Négy évfolyamos képzés: kezdő német irányultság
Miért válaszd a németet?
Lassan nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy angolul mindenki tud, az angol tudás elvárás, így mikor az idegen nyelvek ismeretéről beszélünk, sokkal szerencsésebb, ha az ember lánya vagy fia egy másik nyelvet is beszél, itthon pedig egyértelműen a leghasznosabb második nyelv a német. Nagyon népszerű a nyelvtanulók körében – állítólag a japán diákok 68 százaléka választja ezt a nyelvet, de itthon is a német a második legnépszerűbb idegen nyelv.
A német több mint 100 millió ember anyanyelve, a világon a tíz leggyakrabban használt nyelvek egyike, a tudományok tekintetében pedig az angol után a második leggyakrabban használt nyelv. Németország Magyarország első számú kereskedelmi partnere, emellett a legtöbb hazánkba látogató turista is német anyanyelvű. Sokan tanulnak német nyelvterületen, jelenleg nagyjából tízezer magyar diák tanul külföldön, a legtöbben német nyelvterületen, Ausztriában vagy Németországban. Ha pedig a munkaerőpiacra gondolunk, láthatjuk, az emberek többsége nem Angliában vagy Amerikában akar dolgozni, hanem inkább Németországban, vagy Ausztriában, hisz onnan akár minden nap haza lehet jönni.
Közismert tény, hogy aki a nyelvtanulást a némettel kezdi, utána játszva megtanul angolul.
Álljon itt néhány vélemény a diákjainktól:
„Egy egyáltalán nem könnyű nyelvet ilyen egyszerűen megtanulni nagyszerű. Beülsz és csodálkozol, hogy mi vár téged nulla nyelvtudással? Még csak 4 hónapja vagyok itt és már úgy érzem, hogy gyorsan haladunk, de egyáltalán nem szenvedünk, hisz a tanárnőnk olyan érdekesen, szórakoztatóan visz bele a német nyelvbe, hogy eszméletlen.”
„A német órák érdekesek, sose unalmasak. a tanárnő kedves, megértő és odafigyel, hogy megértsük az anyagot.”
„Nagyon ajánlom a német tagozatot, mert interaktív és jó hangulatban telnek az órák.”
„A német tagozat az egyik kedvencem az iskolában, mert izgalmasak az órák. Sokszor van, hogy az óra közben fel kell állni és mozgásos feladatokat csinálunk.”
„A terem hangulata nekem nagy német ’feelinget’ ad. Mondhatni, a német a kedvenc tantárgyam. Én mindenkinek csak ajánlani tudom!”
Bízunk benne, hogy iskolánk reális válaztási lehetőség tud lenni.
Gyere hozzánk, legyél Te is Bolyais!!
Iskolavezetés