Ilyen még nem volt

Ilyen még nem volt a Bolyai történelmében. Az, hogy egy diák jelentkezik az OKTV-re még rendben lenne. Az, hogy esetleg két tárgyból jelentkezik, még mindig nem olyan meglepő. De az, hogy egy diákunk végzősként hat tantárgyból is jelentkezett OKTV versenyre, olyan csak nagyon ritkán van.

Tóth Balázs 12.b osztályos tanuló a tanév kezdetén matematika, magyar nyelv, angol nyelv, német nyelv, informatika és földrajz tantárgyakból jelentkezett az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre (OKTV). Aki ismeri tudja, hogy ezek a versenyek önmagukban is teljes embert igényelnek. A feladatok nehézsége, összetettsége miatt sok és alapos felkészülést vár el a versenyzőktől. De ennek meg is lehet az eredménye, hiszen a legjobban teljesítők a felvételiben beszámítható pluszpontokat szerezhetnek. 

Balázs nagyon szépen teljesített. Magyar nyelvből 2., német nyelvből 8., informatikából 19., földrajzból pedig a 28. helyezést érte el. Nagyon gratulálunk Balázs teljesítményéhez és elismerésünk az őt felkészítő szaktanároknak. Magyar nyelvből Csengődi Erika, német nyelvből Körmendy Zsuzsa, informatikából Endrédiné Márkus Erika, földrajzból Gyurászikné Auer Noémi, matematikából Rózsáné Motkó Edit, angol nyelvből pedig Csóli Rita segítette Balázs felkészülését.

Sok sikert kívánunk Balázsnak az érettségihez és a felsőoktatási tanulmányaihoz is!

Az alábbiakban Balázs élménybeszámolóját olvashatják. Miként látta az egyes versenyeket, az azokra való felkészülést. Az írás végén a magyar nyelv és a földrajz pályamunka is letölthető, elolvasható.

Országos középiskolai tanulmányi verseny szinte minden tárgyból van, az első harminc helyezés pedig többletpontot ad az egyetemi felvételinél. A maximálisan elérhető többletpont már tavaly megvolt, hiszen 6. lettem nyelvtanból, mégis megpróbálkoztam 6 tárggyal idén, mert jó tapasztalatszerzési lehetőségnek tűnt a felkészülés, illetve maga a verseny. 4-ből pedig sikerült eredményt is elérni, aminek nagyon örülök.

Földrajz – 28. hely

Meglepett, amikor jött a hír, hogy bejutottam a második fordulóba, mert a korábbi évek feladatsorain a felüljavításhoz szükséges továbbküldési ponthatárt sem értem el minden alkalommal. Még 2021-ben érettségiztem középszinten földrajzból, az OKTV-n pedig az emelt szintű érettségi anyagánál is többet várnak, sokszor azon is múlik egy feladat, hogy hallottam-e, olvastam-e egy adott eseményről, érdekességről. Ráadásul mindig lehet a csillagászattól kezdve a földtanon, vízrajzon, éghajlatokon át az egyes országok gazdaságáig bármi, még olyan feladat is előkerülhet, hogy ismerjünk fel szigeteket vagy tavakat a körvonaluk alapján. A második forduló is hasonló teszt volt, illetve kellett egy 10–15 oldalas pályamunkát készíteni. A legszimpatikusabb téma a vulkánok gazdasági hasznosítása volt, mert így tudtam japán vulkánokról írni, japán szakirodalmat is felhasználni, ami mindenképpen nagy élmény volt. A döntő egy szóbeli forduló volt, ahol eléggé fogós kérdéseket kaptam a pályamunkáról, de még így is jó tapasztalatszerzés volt. Mindenképpen örülök neki, hogy eljutottam a döntőig, egyáltalán nem számítottam rá, amikor szeptemberben leadtam a jelentkezési lapot. Jó volt úgy készülni a versenyre a tanárnővel, hogy ő is döntős volt az OKTV-n földrajzból, amikor még diákként járt a Bolyaiba.

Informatika – 19. hely

Két kategóriában is lehet nevezni: az egyik az alkalmazás, a másik a programozás. Első kategóriás voltam, a feladatok között szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés, weblapszerkesztés, prezentációkészítés és képszerkesztés volt. A négy tárgy közül erre készültem most a legkevesebbet, de aztán belegondoltam, hogy már 8. óta minden évben sokat gyakoroltam a hasonló jellegű Nemes Tihamér versenyre, tavaly pedig a második fordulóra, amire sajnos betegség miatt nem tudtam elmenni. Tavaly még sok esti online alkalmat tartott a tanárnő, mert az adatbázist teljesen elfelejtettem 10. után, de idén már nem volt erre szükség. A szövegszerkesztést nem annyira szeretem, de a táblázatban és az adatbázisban mindig vannak olyan képletek, lekérdezéseket, amik kihívást jelentenek. Néha három sort is kitesz egy összetett képlet, néha pedig négy segédlekérdezéssel sikerül elérni a kívánt eredményt, mégis működik. Az apró, logikus lépésekre bontást élvezem a legjobban benne. Magamnak is sokszor készítek praktikus táblázatokat, amelyekhez szükségem van a képletekre.

Német nyelv – 8. hely

Még négy éve sem tanulom a nyelvet, tavaly ilyenkor még esélyem sem lett volna elindulni. Azonban a sok sorozatnak és könyvnek köszönhetően gyorsan fejlődtem, és idén már megpróbálkoztam a B2-C1 szinteknek megfelelő nehézségű OKTV-vel. Az első fordulóban a teszten kívül fogalmazást kellett írni, a második és a harmadik fordulóban pedig hallgatás és szóbeli rész is volt. Sok korábbi feladatsort töltöttem ki gyakorlásként, amik rengeteget segítettek, mert nagyon változatos témájú és stílusú szövegeket válogatnak be, de a nagy részük mégis érdekes. Talán a felkészülést és a versenyt tekintve a németet élveztem a legjobban a tárgyak közül. A tanárnővel sokat készültünk a szóbeli fordulókra különböző szövegekkel, és jókat beszélgettünk, ami hasznosnak bizonyult, hiszen mindkét szóbeli meghallgatáson jól szerepeltem. Ráadásul új ismerőst is szereztem, akivel a várakozások alatt és a verseny után tudtam beszélgetni. Az OKTV sokat tett hozzá ahhoz, hogy még jobban megszeressem a nyelvet, az elért helyezésre pedig nagyon büszke vagyok.

Magyar nyelv – 2. hely

Mivel tavaly is tetszett a verseny, és idén is volt olyan pályamunkatéma, amiről szívesen írtam, nekifutottam még egyszer. Az első fordulóra már kevesebbet kellett készülnöm, hiszen tavaly eleget bújtam a nyelvtankönyveket, jobban is sikerült összességében a feladatsor. A pályamunka terjedelmének 20 és 30 oldal közé kell esnie mellékletek, képek nélkül (tehát a földrajzénak kétszerese), és viszonylag rövid idő alatt kellett megírnom a dolgozatot, több alvásra is volt szükségem azon a héten. A téma a vendéglátás és turizmus szaknyelvének helyesírása volt. Idén is készítettem hozzá kérdőíves felmérést, utólag is köszönöm mindenkinek, aki kitöltötte. A sok helyesírási verseny után elég közelinek éreztem magamhoz a témát, illetve így néhány olyan kérdésnek is utána tudtam járni, ami korábban érdekelt, de sosem nézem utána. Ilyen volt például a keleti nyelvek átírása és a többtagú idegen szavak helyesírása. Idén szerencsére nem akadályozott sem engem, sem a tanárnőt betegség, és időben meg tudtuk beszélni a kisebb javítandó hibákat. A szóbeli döntő forduló nagyon pozitív élmény volt, az összes kérdésre könnyen tudtam válaszolni, az is segített, hogy a tavalyi tapasztalatra alapozva célzottan tudtam készülni hasonló kérdésekre. Úgy jöttem ki a teremből, hogy ez nagyon jól sikerült – és valóban így lett. A hangulat is jó volt, a többi versenyzővel sokat beszélgettünk. Összességében tehát teljesen megérte másodszor is indulni a versenyen.

Kihívás volt beosztani az időmet, hogy megírjam mindkét pályamunkát, emellett pedig a korábbi évek feladatainak kitöltésével is haladjak, ráadásul nem elég, hogy majdnem az összes tárgy fordulója két héten belül volt, ugyanezekre a hetekre estek a különböző témazárók, kisérettségik is. (Talán nem is baj, hogy angolból és matekból nem jutottam el a döntőig.) De megérte rászánni az időt, élveztem és sokat tanultam a versenyekből, illetve a versenyeknek köszönhetően már hozzászoktam a vizsgaszituációhoz, hogy ne izguljak annyira, ha egy szóbeli bizottság elé kell ülnöm.

Köszönöm a felkészítést Gyurászikné Auer Noémi tanárnőnek, Endrédiné Márkus Erika tanárnőnek, Körmendy Zsuzsa tanárnőnek, Csóli Rita tanárnőnek, Rózsáné Motkó Edit tanárnőnek és Csengődi Erika tanárnőnek!

Tóth Balázs
12.b osztályos tanuló

Magyar nyelv pályamunka
Földrajz pályamunka

Ha tetszett, küldd tovább:
fb-share-icon
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial