Egy igazgató gondolatai a középiskolai felvételi kapcsán

Egy igazgató gondolatai a középiskolai felvételi kapcsán

Ismét nagy dilemma előtt állnak a hatodikos és nyolcadikos diákok és szüleik. Merre tovább? Mi legyen a gyerkőcből? Gimnázium vagy szakképzés? Elsősorban a továbbtanulás vagy inkább a munka világa a fontosabb?

Nehéz kérdések. A hatodikos diák és szülei még relatív könnyebb helyzetben vannak, hiszen, ha nem sikerül a felvételi egy hatévfolyamos gimnáziumba, még akkor is van két éve, hogy fejlődjön, hogy még több tudást szerezzen. Így, akkor már nyolcadikosként jó lehetőségei vannak arra, hogy a vágyott iskolába bekerüljön.

A központi felvételi után a pontszámok ismeretében a diák és a szülő már jobban fel tudják mérni, hogy a továbbtanulás tekintetében mely iskolák jöhetnek szóba, amelyekben a diák jól érezheti magát, és ahol megkapja azt a képzést, amit szeretne. Fontos, hogy több ilyen iskola is legyen. Ezek között kell felállítani egy „melyiket szeretném a legjobban” rangsort. Azt az iskolát kell tehát az első helyre tenni, amelyet a diák és a szülő a legjobban szeretne. Így kialakul egy fontossági sorrend, amelyen a későbbiekben ugyan lehet változtatni, de nem érdemes. Többször tapasztaltuk már, hogy a szülők azzal kerestek meg minket, hogy a diák bekerült volna a vágyott iskolába, ha nem változtatták volna meg a sorrendet.

De miért is változtathat a szülő és diák a sorrenden? Azért, mert március 22-ig a középfokú iskolák kiteszik azt az ideiglenes rangsort, ami megadja, hogy a diák hol helyezkedik el az iskola sorrendjében. Sokan ilyenkor megijednek és azonnal más iskolát tesznek előrébb, hogy a bejutást biztosabbá tegyék. Csak azzal nem számolnak, hogy azt az iskola sem tudhatja, hogy a hozzá beadott jelentkezések közül, ki hányadik helyen jelölte meg az intézményt. Így előfordulhat, hogy a listán előrébb lévő diák a végén egy másik, vágyottabb középiskolába kerül. A diák tehát előrébb kerülhet a bejutási listán.

Sokszor nem egyszerű átlátni, és még nehezebb döntést hozni a középiskolai felvételinél. Ezért is igyekszik minden középiskola a lehető legtöbb segítséget megadni leendő diákjai számára, hogy a szülők és diákok a lehető legjobb döntést hozhassanak meg.

Mi a Bolyaiban is mindent megteszünk azért, hogy a lehető legjobb döntés születhessen. Az idei évtől a képzési profilunkban és a felvételi szabályainkban is vannak módosulások.

Ezek alapján egy hat évfolyamos és két négy évfolyamos osztályt indítunk. A négy évfolyamos osztályokból az „A” osztályban is két képzési formát kínálunk a diákoknak:

  1. Gazdasági képzés, mint specialitás: A közismereti órák mellett olyan gazdaságis tantárgyakat oktatunk, mellyel a diákjaink a későbbiekben gazdasági, pénzügyi vonalon tudják hasznosítani az itt megszerzett tudást. Legyen az a felsőoktatás vagy egy vállalkozás, cég indítása.
  2. Emelt óraszámú digitális kultúra képzés: ha a diák szereti a számítógépeket, szeret programozni, érdeklik a technológia újdonságai, kihívásai, akkor ez egy jó lehetőség lehet a számára. Ide olyan diákokat várunk, akiket a műszaki pálya érdekel és ebben az irányba szeretnének továbbtanulni, elhelyezkedni.

A másik ”C” osztályunk a nyelvekről, az erősebb nyelvi képzésről szól.

  1. Emelt óraszámú haladó angol nyelvi képzés: Ezt azoknak a diákoknak ajánljuk, akik már most jól tudnak angolul és szeretnének minél előbb nyelvvizsgát, érettségit tenni angol nyelvből. Szerencsére iskolánkban mindkettőre van lehetőség. Kihelyezett nyelvvizsga központ vagyunk és a tavaszi érettségi időszakban nem csak középszinten, de emelt szinten is lehet érettségi vizsgát szerezni.
  2. Emelt óraszámú kezdő német nyelvi képzés: Az előző évekkel ellentétben nem haladó, hanem kezdő szintről indítjuk a német nyelv emelt szintű képzését. Kinek is jó ez? Azoknak, akik szeretnék a német nyelvet minél magasabb szinten megtanulni és nyelvvizsgát, érettségit tenni belőle. Mivel diákjainknak két idegen nyelvet kell tanulni, ez lesz a főnyelvük. Másodnyelvként, teljesen kezdőszintről indulva pedig választhatják az olasz, francia, orosz nyelvet. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi van akkor, ha a diák eddig angol nyelvet tanult? Azzal mi lesz? Mivel a főnyelv a német, és a másodnyelv kezdő szintről indul, így emiatt csak akkor lehetne az angol nyelvet továbbtanulni, ha megfelelő létszámú diák választja. Ebben az esetben az angol is haladó szinten menne tovább. Ellenkező esetben viszont nem lehet az angol nyelvet választani másodnyelvnek. Ilyenkor azt javasoljuk, hogy az angol nyelvet magánúton tanulja tovább a diák.

Fontos, hogy a felvételi eljárásban szóbeli elbeszélgetést csak a haladó angol képzést választó jelentkezőknek kötelező. A többi képzésünkre jelentkező diáknál nincs szóbeli elbeszélgetés. Az ő pontszámuk a hozott pontból és a központi írásbeli felvételi vizsgán szerzett pontokból tevődik össze.

További újdonság, hogy az írásbelin azok a diákok, akik az egyik írásbeli felvételi tárgyból (magyar vagy matematika) nem érik el a minimum 10 pontot, nem nyerhetnek felvételt iskolánkba! Szintén nem nyerhet felvételt az, aki az angol haladó képzésünk esetében nem jelenik meg a szóbeli meghallgatáson!

Emlékszünk még a bevezető kérdésre: gimnázium vagy szakképzés? Jó azzal is tisztában lenni, hogy a két intézménytípus között az átjárás nem egyszerű. Minél előrébb jár valaki, annál nehezebb a váltás. Így, ha valaki rájön, hogy nem jó helyen van, nem azt szeretné tanulni, amit elkezdett, minél előbb váltson, mert még így is szükség lehet a váltáshoz osztályozóvizsgák, különbözeti vizsgák letételére. Ez pedig nagy megterhelést jelenthet a diáknak. És még egy fontos dolog: Szakképzésben is lehet érettségit szerezni, és onnan is tovább lehet tanulni, főleg ha a tanult szakma irányában választunk felsőoktatási intézményt.

Nem könnyű a választás, tudjuk. De remélem, ezzel az írással sikerült egy kicsit segíteni abban, hogy jó döntés szülessen és a diákok a számukra megfelelő intézményben folytathassák tanulmányaikat.

A felvételi eljárás további fontos dátuma:
2024. február 21.: Jelentkezési határidő a középiskolákba 
2024. március 4-20.: Szóbeli felvételi elbeszélgetések
2024. március 22.: Ideiglenes felvételi jegyzék
2024. április 8-10.: Módosítási időszak
2024. április 24.: Végleges felvételi jegyzék
2024. május 2.: A középiskolák értesítik a jelentkezőket a felvételi eredményeiről

Rózsa László
igazgató

Ha tetszett, küldd tovább:
fb-share-icon
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial